LinkedInYouTubeTwitter

1609 (Vast)goed onderhoud in de praktijk

“Niet alles hoeft meteen anders. Zorg dat je een lerende organisatie bent. Dan kom je vooruit.” Aldus Bart Maas, manager Ontwikkeling bij het vastgoedbedrijf van gemeente Amsterdam.

 

Onderhoud op de Agenda

Het thema onderhoud staat op de agenda Maatschappelijk Vastgoed 2016. Dat er belangstelling voor is blijkt wel: bijna 30 onderhoudsprofessionals van gemeenten, onderwijs en zorginstellingen gaan op 26 september met elkaar in gesprek.

 

Tijdens deze verkennende bijeenkomst leggen de deelnemers een veelheid aan thema’s op tafel. Als opwarmer heeft Bouwstenen in samenwerking met bbn adviseurs het thema professionalisering onder de aandacht gebracht met de Zelfscan Onderhoudsmanagement.

 

Zelfscan Onderhoudsmanagement; de vijf tredesAccomodatiebeleid

Met name stap van 4 en 5 triggerde veel van de aanwezige deelnemers. Hoe kun je als onderhoudsorganisatie een proactieve en meedenkende partner worden voor de organisatie die de gebouwen daadwerkelijk gebruikt? "Zonder accomodatiebeleid wordt het niks", merkt een van de aanwezigen op.

 

Verduurzaming via onderhoud

Een ander thema dat veel mensen bezighoudt is duurzaamheid en onderhoud. Hoe kun je door slim te combineren stappen maken in duurzaamheid? Wie zorgt er voor het budget? Opvallend is dat veel van de aanwezigen het nodige te stellen hebben met de WKO-installaties in hun portefeuille. En over verlichting: "Liefst hebben we dat in het contract, een huurder gaat er echt niet in investeren."

 

Onderhoud voorbij

De mensen uit het onderwijs komen met een thema dat voorbij onderhoud gaat: nieuwbouw versus renovatie. Waar houdt onderhoud op en begint renovatie? In de huidige systematiek is renovatie van onderwijsgebouwen eigenlijk niet goed mogelijk.

 

Samenwerking vormgeven

"Van een activiteitencontract word ik niet blij, maar resultaatgerichte contracten zijn ook niet het ei van Columbus. Ik zoek eigenlijk iets er tussenin. Bestaat dat?" Vrijwel iedereen worstelt met de vraag wat nu voor zijn of haar organisatie de beste manieren zijn om het onderhoudswerk naar de markt te brengen. "Je wilt ontzorgt worden, maar om dat goed te regelen moet je eigenlijk een expert zijn."

 

Software, hoezo?

Met softwaresystemen is alles mogelijk en dan nog hebben gebruikers extra wensen. Maar gebruiken ze de informatie wel? In de praktijk is dat vaak niet het geval. Waarom wil je het dan toch allemaal weten? Naast informatiemanagement is ook verwachtingsmanagement nodig.

 

Next step

OnderhoudHet lijkt een open deur, maar het kennen van je omgeving en de mensen daarin is ontzettend belangrijk. Onderhoudsprofessionals moeten gericht zijn op verbinding, zowel intern als extern. Een lerende organisatie betekent ook regelmatig wisselen van gebouwportefeuille. Dat is gelijk een goede manier om integriteitsrisico’s te verkleinen. En een kijkje buiten de eigen keuken werkt heel goed. De gebouwde omgeving kan qua onderhoud veel leren van de industrie.

 

Wordt vervolgd

Deze dag veel thema's verzameld om op te pakken. We werken aan een voorzet hoe verder te gaan met onderhoud in Bouwstenenverband. Wordt dus vervolgd!

 

 


Meedoen?

 

 

Meer informatie

 

 

 

Bijlage Size
1609 onderhoud in Amsterdam.pdf (579.96 KB) 579.96 KB
1609 bbn over onderhoudsmanagement.pdf (661.5 KB) 661.5 KB
1609 Resultaten scan Bouwstenen bbn.pdf (104.93 KB) 104.93 KB