LinkedInYouTubeTwitter

Afstemming planning

Tip voor omgevings-diensten: Stem de planning voor controles rond de informatieplicht Wet milieubeheer en de verplichte maatregelen af met de gemeentelijke vastgoedafdeling.

 

‘Dat is handig, want er kunnen meer akkefietjes spelen rond een inrichting of gebouw. Een controle kan behoorlijk wat consequenties hebben voor organisaties die in gemeentelijke panden zitten of een subsidierelatie met de gemeente hebben.’ Dat zegt Marianne de Widt van de gemeente Arnhem. ‘De gemeente kan daar maar beter op voorbereid zijn. Het is het ook beter voor de betrokken organisaties als de gemeente haar acties intern coördineert.’ Zij heeft zelf ook met de omgevingsdienst van Arnhem deze afspraak gemaakt.

Veel panden

In het kader van de Wet milieubeheer gaan de omgevingsdiensten de komende jaren het aantal controles flink opvoeren en stringenter optreden. Marianne: ‘Vorig jaar is de omgevingsdienst in Arnhem gestart met de controles van een eerste groep bedrijven waarbij een stuk of 10 panden van de gemeente betrokken waren. We verwachten dat we in Arnhem bij zo’n 50-70 gemeentelijke panden met de informatieplicht te maken krijgen.’

Veel werk

Er komt met de informatieplicht behoorlijk wat werk op de gemeente af. ‘Dat begint al bij de energierekening’, zegt Marianne. ‘Die gegevens zijn bij ons nogal verstopt bij een centraal bureau energiebeheer.’

Laat geïnformeerd

Wat Marianne stoort is dat de informatie over de verplichte maatregelen zo laat komt. Die is pas eind januari beschikbaar. Er zijn ook nog geen voorbeelden van het invulformulier. ‘Daardoor kunnen we eigenlijk nog niet goed inschatten hoeveel werk er op ons af komt. Het geeft veel administratieve rompslomp.’

Investeringsplan

Marianne: ‘We besteden onze tijd liever aan de uitvoering van ons plan om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen. Binnenkort gaat de gemeente hierin extra investeren en we staan nu voor de keuze versnellen of verbreden.’


 

Meedoen?

Dat kan. Word partner en sluit u aan bij een van onze netwerken om actief op de hoogte te blijven en praktijkervaring uit te wisselen rond de informatieplicht.

 

Daarbij houden we ons aanbevolen voor initiatieven vanuit het werkveld om de informatieplicht meer handen en voeten te geven.   

 

 

Meer informatie

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.