Bouwstenen voor Sociaal


Mfakaart button

RodeKersen; reviewsystematiek voor wijkvoorzieningen

 

rodekersen logo

RodeKersen is een reviewsystematiek vergelijkbaar met Tripadvisor en Booking.com, maar dan voor het publiek domein. In 2017 is een pilotversie ontwikkeld en beproefd. 10 organisaties met bij elkaar 25 locaties deden mee aan deze pilot.

 

Met een evaluatiebijeenkomst op 7 september 2017 is deze eerste fase afgesloten. De deelnemers zijn enthousiast over de mogelijkheden van de systematiek. Belangrijkste conclusie: RodeKersen heeft de potentie om uit te groeien tot dé reviewsystematiek voor publieke voorzieningen.

 

Voorheen tijdrovend
Als we vroeger wilden weten wat de klant er van vond, hielden we een klanttevredenheidsonderzoek. Dat was duur, tijdrovend en vaak eenmalig. Tegenwoordig is het vragen naar de mening van klanten simpel en goedkoop geworden. Het web stelt ons in staat dat doorlopend te doen. Online en real time. In het private domein is het reviewen van diensten en producten niet meer weg te denken. Op zoek naar een hotel, restaurant of wasmachine laten we ons leiden door Tripadvisor, Booking.com of Kieskeurig. In het publieke domein doen we dat nog nauwelijks. Toch willen we ook daar weten wat de mensen ervan vinden. Waarom vragen we het dan gewoon niet?!

 

1.000 reviews
Veel maatschappelijke voorzieningen zijn gerealiseerd als centrale ontmoetingsplaatsen. Ze zijn als de kers op de taart van een leefbare woonomgeving. Wat ze gemeen hebben is dat de bezoekers het succes bepalen. Hun ervaringen wil je horen! RodeKersen biedt die mogelijkheid. Tijdens het pilotproject zijn bijna 1.000 reviews opgehaald. De gemiddelde overall score is 3,9 op een schaal van 1-5. 

 

Profijt voor drie doelgroepen
De pilot wijst uit dat RodeKersen voor drie doelgroepen van betekenis is:

  • Voor de exploitant; RodeKersen geeft aan wat goed loopt en op welke punten verbetering gewenst is.
  • Voor de subsidieverschaffer; RodeKersen geeft aan wat de impact is van de voorziening op individu en wijk; doet de voorziening ertoe? 
  • Voor de aanbieder van diensten en activiteiten; RodeKersen biedt namelijk ook de mogelijkheid om locatiespecifieke activiteiten te laten beoordelen.

 

Meer dan 70% vult open vragen in
Uit de pilot komt verder naar voren:

  • 72% van de respondenten vult één of meer open vragen in; dat geeft waardevolle detailinformatie.
  • Door kenmerken als bezoekreden, leeftijd en postcode te vragen, kunnen interessante verbanden worden blootgelegd.
  • De totaalscore voor de locaties loopt uiteen van 3,6 tot 4,4; de systematiek maakt significante verschillen voldoende zichtbaar.

 

Ervaringen van gebruikers

  • Marco van Driel, coördinator MFA's bij Stichting Welzijn Lelystad: "RodeKersen heeft ons inzicht gegeven in de beleving van onze eindgebruiker: bezoekers, gebruikers en aanbieders. We zijn door hun beoordelingen soms bevestigd in wat we al dachten of wisten, maar we hebben ook veel nieuwe inzichten gekregen en dat helpt ons onze dienstverlening te verbeteren."
  • René Leppink, beleidsmedewerker gemeente Utrecht: "RodeKersen biedt een praktisch en eenvoudig hulpmiddel om feedback van bezoekers en aanbieders van activiteiten in welzijnsvoorzieningen op een eigentijdse wijze in beeld te brengen. Dit geeft waardevolle informatie voor de driehoek (facilitair beheer - sociaal beheer - gebruikers) ten aanzien van de monitoring van klanttevredenheid."

 

 

 

Ook meedoen?

RodeKersen bouwt voort op de eerste beproefde alfaversie. Op basis daarvan wordt in 2018 een betaversie ontwikkeld. Ook deze versie willen we samen met een pilotgroep ontwikkelen en uittesten. Pilotdeelnemers krijgen:

  • beschikking over betaversie van RodeKersen
  • invloed op de verdere inhoud en vormgeving van het systeem
  • onderlinge steun bij implementatie
  • voor de huidige pilotdeelnemers: een vergelijking van scores 2018 met 2017

 

Kosten in 2018 om mee te doen:

  • vaste kosten per organisatie: € 250,- (excl. BTW); voor partners van Bouwstenen worden geen vaste kosten berekend
  • variabele kosten per object: € 250,- (excl. BTW)

 

Voor 2018 is volgende tijdlijn uitgezet

  • donderdagmiddag 18 januari (14.00 - 16.00): orientatiebijeenkomst voor nieuwe pilotdeelnemers
  • half april: ontwikkelbijeenkomst met presentatie en bespreking betaversie RodeKersen
  • vanaf 1 mei: pilotdeelnemers kunnen aan de slag met Betaversie in hun lokaties
  • begin oktober: evaluatiebijeenkomst met presentatie van behaalde resultaten en evaluatie van betaversie
  • rond 1 december: presentatie tijdens najaarsbijeenkomst van Bouwstenen voor Sociaal en uitreiking van de Rode Kers.

 

Voorafgaand aan 2018 kunnen geïnteresseerden kennis nemen van RodeKersen tijdens de Najaarsbijeenkomst van Bouwstenen voor Sociaal op 30 november 2017. Wilt u erbij zijn?  Dan kunt u zich hier aanmelden.


 

 

Meer informatie:


RodeKersen is een initiatief van Bouwstenen voor Sociaal in samenwerking met WijkConnect.


Delen: 

Enquête

Voldoen aan alle wettelijke regels
nulla cubilia platea xhtml push sagittis class query calendar fermentum sapien FAPI revision behaviors cum session laoreet tortor lobortis locale venenatis orem plugin fringilla cum platea congue justo major ad accumsan integer tortor gravida zen git auctor euismod vocabulary mollis eros alter amet revision facilisi theme condimentum project RTFM laoreet magnis sodales metus form diam article risus vocabulary contact plugin mus dashboard nisl primis penatibus nullam variable elementum rhoncus risus iaculis ultricies purus ac dis nulla semaphore rules malesuada per semper nisi ajax natoque dignissim elit rhoncus venenatis entity template netus phasellus disable augue book pull ac sagittis user himenaeos api porta trigger alter lobortis trigger profile date fermentum consectetur token module consectetur feugiat context risus dictumst ut odio cras enim sit drupal critical ridiculus est porttitor enim content issue commit ad viverra praesent dui commodo content diam enim api sodales tortor vehicula dictumst convallis cache pellentesque purus interdum dashboard nec sem condimentum sit inceptos iaculis html css3 curae primis scheduler dashboard profile natoque database actions ctools markup proin comment velit faucibus comment varius features magna tellus menu cck alter imperdiet ut volutpat dashboard uninstall posuere cras nulla ahah blandit

Partner